מקטע מספר 85: מלוטן עד עין יטבתה

המפה באדיבות OSM

המפה באדיבות OSM

המפה באדיבות OSM

נקודת התחלה: מדרום ללוטן סמוך לכביש 90, נ.צ.:  433034 / 206938. נקודת סיום:

עין יטבתה  נ.צ:   421681 / 204455.  אורך המקטע: כ 14 ק”מ.

מפת סימון שבילים מספר 20 :  הרי אילת

בתחילת מקטע זה אנו צועדים מלוטן דרומה במקביל לכביש 90. מערבית לנו, קיים תא שטח גבוה יותר בסביבות 280 – 300 ומעבר לו רכס צוקי שיירות הנודע שגובהו עובר את רום 500מ’ בנקודות מסוימות. רכס זה הוא קטע ממצוקי ההעתקים היורד מהרי הנגב הדרומיים אל הערבה , בין כביש מעלה גרופית בצפון לבין אזור הר שחרות ומעלה שחרות בדרום . צוקי שיירות יורדים במתלולים חריפים ובמספר מדרגות העתק לעבר מישורי הערבה הדרומית , שרומם כ – 100 מ’ בלבד . השם צוקי שירות ניתן לקטע זה של מצוקי ההעתקים בשל המעלות הקדומים הסלולים בו. המפורסם שבהם הוא מעלה יתרו , העולה מגרופית שבערבה לראש צוקי שירות , ומשם הוא נמשך מערבה בנחל יתרו , אל צפון בקעת עבדה . קו צינור הנפט אילת – אשקלון עולה מאזור גרופית אל אזור הר עיט , תוך ניצול מדרגות ההעתק של צוקי שיירות . אזור המצוק עשיר בתופעות גיאולוגיות, בין היתר מחשופי חרסיות, מאובנים ועמודי סלע בנחל גרופית, סדקים בהר עיט ובולבוסי גיר מדרום לשחרות.

מהכניסה ללוטן (1) נצעד דרומה במקביל לכביש 90. לאחר כ 2.5 ק”מ נגיע לקטורה (2). זהו קיבוץ שנוסד ב1971 כהיאחזות נחל אך אוזרח ב1973. הישוב נקרא על שם אשת אברהם לאחר מות שרה. בהמשך, בין קטורה לגרופית, נצעד אל מול המשך צוקי שיירות ובדרך נחצה את נחל יתרו שהוא כאן כמו כל הנחלים פרוס במניפת הסחף שלו. נחל זה יורד אל הערבה דרך מעלה הנקרא מעלה יתרו שאפשר להבחין בקצהו ממסלול השביל שלנו. שביל קדום היורד מנחל יתרו , שבצפון – מזרח בקעת עבדה , אל גרופית , שבערבה הדרומית . בראש המעלה, על אוכף המציין את ראשו של נחל יתרו , נמצא מבנה מעגלי למחצה , בנוי מלוחות גיר גבוהים . ייתכן שזהו אתר פולחני קדום . מן האוכף יורד הנתיב של מעלה יתרו בצוקי שירות , תוך ניצול קו שבר גיאולוגי ושלוחה מתונה , עד הגיעו לערבה ממערב לגרופית . מן האוכף שבראש המעלה יש תצפית מרהיבה אל הערבה הדרומית , אל ראש מפרץ אילת ואל הרי אדום . יש סוברים כי מעלה יתרו נועד לא רק לקשר בין הערבה הדרומית ובקעת עבדה , אלא היה חלק מנתיב ארוך שקשר את דרך עזה – מקדש ברנע שבסיני , דרך מישורי הנגב הדרומי אל נווה יטבתה – עם מפרץ אילת . קצת יותר מ 2 ק”מ, השביל פונה מזרחה (3) ומלכד עם שביל לא מסומן. הקטע הקרוב שלו עוקף את גרופית ממזרח כשהוא משיק לשדות המעובדים של הישוב. עקיפת הישוב מסתיימת בכביש 90 מערבית לצומת גרופית (4). אמנם, ממש ממול נחשפת מניפת סחף מישורית גדולה אך במבט מעט דרומה ומערבה נראה רכס שלוחת שחרות. זהו אזור שהכיל דרכים עתיקות שקישרו את אזור החוף – נמל עזה והחוף הדרומי עם הערבה ואכן על הגבעות כאן מעל מעלה שחורת – המצוי בדרך היורדת מן ההרים לכיוון יטבתה שכן חאן שחרות וממנו נשקף נוף מרהיב של הערבה הדרומית. כ 2 ק”מ מצומת גרופית דרומה ממוקם גן עצמון (5) – פינה מוצלת ומטופחת לזכר חבר קיבוץ יטבתה לשעבר. בהחלט מקום לעצירה ומנוחה.

נמשיך דרומה. לאחר כ 600 מטר נבחין מזרחית לנו בשרידי חפירות מהתקופה המוסלמית ששימשו לאגירת מים והשקיה. אלה הן בארות שרשרת. כ 400 מטר לאחר מכן נבחין בשביל בסימון ירוק המגיע ממערב אל תוואי השביל. שביל זה מוביל למעלה שחרות. נמשיך קדימה כקילומטר וחצי. בדרך נבחין בסוללת עפר ממערב. נגיע למפגש עם כביש רוחב (6) שמיד אחריו השביל משנה כיוון ב 180 מעלות וחוזר לכיוון צפון לאורך כביש סלול ולאחר מכן לאורך תוואי הסוללה כשהוא מתלכד בשלב זה עם שביל לא מסומן ופונה בחדות מערבה (7) לאחר עוד כמה מאות מטרים. משם עוד כ 400 מטר נגיע לשביל בסימון אדום אתו יתלכד השביל שלנו ויפנה דרומה. עתה, נצעד עוד כ 300 מטר ונבחין במעבר לבית הספר מעלה שחרות (8). מכאן ועד סוף המסלול, אנו עוברים בקרבת שרידים היסטוריים רבים. בתנ”ך מוזכר כי בני ישראל חנו כאן ובעברונה הנמצאת לא רחוק מכאן. בשולים הדרומיים של הקיבוץ נמצאו שרידי מצודה מתקופת הברזל. במקום ובמקום נוסף נמצאו עדויות להפקת נחושת בתקופות קדומות. בחפירות שנערכו במקום במאה העשרים התגלתה מצודה מהתקופה המצרית. בימי הטורקים והמנדט הבריטי הייתה כאן תחנת משטרה. עין רדיאן הלא היא יטבתה של היום מוזכרת בשיחות לוחמי חטיבת גולני שעברו כאן בדרכם לשחרור אילת במבצע עובדה. ראשיתה של יטבתה הנוכחית בהאחזות נחל עין רדיאן שהוקמה ב 1951 ואוזרחה ב 1957.

נלך עם השביל דרומה , כאמור בציר זהה לשביל המסומן אדום. נחלוף ממערב לקיבוץ. לאחר קצת יותר מקילומטר השביל יחזור לקרבת כביש 90 ויתלכד עם שביל בסימון כחול. לאחר כ 300 מטר נגיע לעין יטבתה (9). כאן היה קיים בתקופה הרומאית בית מרחץ. בצמוד נמצאו שרידי מצודה מתקופת יהושפט מלך יהודה, ככל הנראה על מנת לפקח על תהליך הפקת הנחושת באותה תקופה. מעבר לכביש נמצאו שרידים של מצד נבטי- רומי להגנה על המקום.

כאן מסתיים מקטע זה.

מידע כללי להולכים במקטע זה

אחריות המטייל

  • כל מי שהצטרף לטיול עושה זאת מרצונו ועל דעתו הבלעדית ולוקח על עצמו באופן מלא אחריות מלאה על כל נזק, לרבות נזקי גוף שיכולים להיגרם או שייגרמו במהלך הטיול במסלול המוצע או אחריו.
  • כל אדם הבוחר לטייל במקטע זה ידאג לבטח את עצמו בביטוח תאונות מתאים הפוטר את עמותת גולני ו/או  מי מחבריה מכל אחריות והכולל סעיף העדר שיבוב נגדה.
  • כל המטייל במקטע זה מצהיר כי עבר בדיקה רפואית בדבר התאמתו לטיול במסלול זה וכי הוא כשיר לטיולים מעין אלה.
  • כל המטייל במקטע זה ידאג לעצמו, לבני משפחתו והנלווים אליו למים ואוכל בכמות מספקת, ציוד נוח להליכה ואמצעי עזרה ראשונה.
  • המידע המופיע כאן בדבר מרחק ההליכה ואופי המסלול הוא בגדר הערכה בלבד.
  • באחריותו המלאה של כל מטייל במקטע זה לוודא את התאמתו וכושרו שלו ושל הנלווים אליו לתוואי ואורך המסלול. 
  •  במקטע זה האחריות השילוחית הינה של הרשות המקומית. הצועדים בסימוני שביל גולני הינם אורחי השביל של הרשות המקומית שבתחום השיפוט שלה הם צועדים על כל מה שמשתמע מההביטים המשפטיים הנובעים מכך.
  • על מנת לקבל מידע מדויק, ניתן לבדוק כל מסלול באינטרנט ולצפות בסרטונים המתייחסים למסלול ההליכה. כמו כן, מומלץ לרכוש ספרות מקצועית ומפות שבהן מופיעים בפירוט המסלולים ודרגות הקושי.

זמן הליכה משוער: כ 7 שעות כולל הפסקות.

דרגת קושי: תלויה בכושרו של כל מטייל

הוראות בטחון למקטע זה:

  • אין לחצות את כביש 90 לכיוון מערב ! זה שטח אש
  • אין לרדת מהשביל מזרחה לכיוון הגבול עם ירדן.

טלפונים לדיווח על מפגעים (24 שעות ביממה)  08-9253321  

דילוג לתוכן