מקטע מספר 73: מנחל אמציה לצומת עין חצבה

המפה באדיבות OSM

המפה באדיבות OSM

המפה באדיבות OSM

 

נקודת התחלה: מפגש עם שביל בסימון אדום החוצה את נחל אמציה, נ.צ.: 230569 / 535304

נקודת סיום: צומת עין חצבה, נ.צ: 524813 / 223666  .

אורך המקטע: כ 14 ק”מ.  מפת סימון שבילים מספר 14: צפון הערבה ומזרח הנגב.

במקטע הקודם, עברנו את אזור הגבול שבין  מורדות רכס חצירה למזרח הערבה. מקטע זה כולו כבר בצפון מזרח הערבה , בין אזור ערבת סדום לחצבה שהוא אזור מבותר בבתרונות שנוצרו כאן על ידי אגם גדול של מים מתוקים שרר כאן ממש לא מזמן במונחים גיאולוגיים. בחלק מהמקטע בו אנו מטיילים הוא התקיים בתקופה של מלפני כ 70000  ועד 15000 שנה טרם זמננו והוא השתרע ברציפות מחצבה בדרום ועד הכנרת בצפון ומשקעיו שנותרו בשטח מעידים על תקופה גשומה.  ים המלח הוא למעשה שריד של אגם זה שהותיר אחריו סלעי משקע דקי גרגיר המכונים חוואר הלשון. המקטע שלנו עובר ממש בשטח בו שרר אגם זה ו הבתרונות החוואריים הרבים בשטח באזור נחל אביה ונחל אמציה הם העדות לכך.  נחל אמציה מנקז שטח גדול בצפון הערבה שממערב למושב עידן עד בואכה כיכר סדום ודרום ים המלח, כאשר הוא נשפך לתוך אגן הניקוז של נחל צין. שמו של הנחל נקשר לאמציה מלך יהודה שכבש אזור זה במהלך שלטון כאשר נלחם באדומים. נחלים נוספים באזור אשר מתנקזים לנחל אמציה, זכו אף הם להיקרא על שמות מקראים כדוגמת: יואש,  יכליה, ירושא ואביה. נחל אמציה מותווה לאורך קו שבר הבנוי מסלעי חוואר הלשון הנמשך ממערב לנאות הכיכר ועד למרגלות הרי אדום הצפוניים. מתלול זה מתרומם כ 30 מטר מעל ערבת סדום, כיוונו צפון מזרח והוא ידוע גם בכינוי ” מדרגת ההעתק של נאות הכיכר”.  מרבית המסלול במקטע זה מלבד קרוב ל 3 ק”מ בסופו עוברים בנחל אמציה. תחילתו של נחל זה ברכס גבעות יועדן , כ – 21 ק”מ מצפון – מערב לאתר חצבה . אורכו כ – 18 ק”מ ושטח אגן ניקוזו כ – 190 קמ”ר . לאורך אפיקו נמשכת דרך עפר העבירה גם למשאיות ולטיוליות . שמו הערבי של נחל אמציה הוא ואדי אלקציב (“נחל הקנים”) . מגבעות יועדן יורד לכיוון דרום – מזרח גם ערוץ נחל סיף , הנשפך לנחל אמציה כ – 2 ק”מ ממזרח לכביש הערבה. נחל אמציה מתחתר לכל אורכו במשקע האגמי של סדרת הלשון , ויוצר קניון עמוק ויפה בין קירות לבנים זקופים . בקירותיו נראה חתך גיאולוגי של הסלעים המרכיבים את סדרת הלשון : שכבות אופקיות דקות של חרסית , ארגוניט , גבס וקונגלומרט נחלים . לאורך הנחל , בעיקר בחלקו העליון , צומחים עצי שיזף ענקיים ומרשימים , ופה ושם עצי שיטה סלילנית יפים . שיחי אשלים , עדות למי תהום עליונים , מלווים את הערוץ לכל אורכו . לאורך חלקו הדרומי של ערוץ נחל אמציה גדלים שיחי רותם ועצי שיטה היוצרים יחדיו נוף סוואנה מדברי. עץ השיטה גדל בבתי גידול יבשים וחמים ועל כן הוא הדומיננטי מבין העצים הגדלים במדבר בכלל ובערבה בפרט. בערוץ הנחל נפגוש עצי שיטה משני מינים – השיטה הסלילנית, בעלת גזע ראשי ונוף עגול והשיטה הסוככת בעלת גזעים מרובים המסתעפים מן הבסיס ומשווים לעץ נוף משולש. הצל שמטילים ענפי השיטה מגן על היצורים החיים המתקיימים בסביבתה מפני קרינת השמש החזקה. העץ מהווה מחסה ומזון עבור בעלי חיים מדבריים כגון צבאים, ציפורים, לטאות ומכרסמים ומכאן חשיבותו האקולוגית הגבוהה.

בנובמבר 1948 , במסגרת “מבצע לוט” , לאחר שהשתלט על תחנת המשטרה בעין אל חוצוב (עין חצבה) עבר בנחל אמציה כח של צה”ל בדרכו לסדום שהייתה נצורה באותה עת ושחרר אותה. במארס 1949 ירד כח של חטיבת גולני ממעלה עקרבים ועבר לא רחוק מכאן בדרכו לכיבוש אילת , תוך חניית לילה במחנה הבריטי הנטוש בעין חצבה.

 הנוף כאן הוא טיפוסי למזרח הערבה ולאזור הביתרונות הנראות מרחוק מכל האזור של מורדות הערבה לכיוון צומת הערבה ומזרחה. המקטע מתחיל בנקודה (1) שבה נחל אביה , שהוא יובל של נחל אמציה נשפך אליו. מנקודה זו ועד היציאה מתוואי הנחל, השביל מתלכד עם שביל בסימון אדום שהוא כאמור דרך נוחה ורחבה גל לכלי רכב אך אין ספק שהנוף המיוחד סביב מוסיף לה צביון שמייחד אותה. ננוע דרומה. אפשר ממש לתרגל כאן קבוצת מתלמדי ניווט בין הבתרונות הגבנוניות והערוצים הקטנים הרבים המבתרים את השטח. אנו נעים כ 2.5 ק”מ מערבית לנחל ערבה שהוא גם גבולנו עם ירדן ושם התנועה אסורה עקב מיקוש. ההליכה כאן אינה קשה , השביל עולה ויורד מאופן מתון מאד לסירוגין. לאחר כ 4 ק”מ נגיע למפגש עם נחל ירושא הנשפך לנחל אמציה מכיוון מערב (2). גם שביל (שאינו מסומן) מגיע עם הערוץ מצוי בנחל זה ומתחבר לשביל שלנו. קרוב ל 3 ק”מ נוספים יביאו אותנו לפינה מוצלת נחמדה מאד קלאסית לעצירה (3) ומנוחה כשבמרחק של כ 400 מטר נוספים יש עץ נוסף שיכול לשמש לעצירה.

בהמשך, ננוע עם הנחל דרומה כשאנחנו עוברים באזור נחל סיף המגיע לנחל אמציה ממערב. כ 5 “קמ מהעץ הטוב והמיטיב בו עצרנו, נגיע לנקודה בה השביל פונה בחדות מערבה. בנקודה זו מתחילה (4) הדרך ל”מרפסת עידן”, שאינה נמצאת על השביל שלנו אך אם אתם מטיילים באזור עם רכב, מומלץ עם סיום המקטע לנסוע לשם. זוהי נקודה יפה מעל נחל עידן שיש בו ריכוז של עצי שיטה המשמשת גם כחניון לילה.

מנקודת הכניסה למרפסת עידן ננוע עם השביל קצת פחות  מ 2 ק”מ עד שהשביל פונה דרומה (5) ומתמזג עם הדרך שחלקה סלולה היורדת דרומה במקביל לשטחים המעובדים של עידן. כאן השביל כבר לא מתלכד עם סימון אחר.  כ 3 ק”מ נוספים יביאו אותנו לצומת הכניסה לנחל אמציה (6) המצויה על הכביש הכניסה לעידן. נפנה מערבה ולאחר כחצי ק”מ נגיע לצומת עין חצבה (7).
כאן מסתיים מקטע זה.

                                        

מידע כללי להולכים במקטע זה

אחריות המטייל

 

  • כל מי שהצטרף לטיול עושה זאת מרצונו ועל דעתו הבלעדית ולוקח על עצמו באופן מלא אחריות מלאה על כל נזק, לרבות נזקי גוף שיכולים להיגרם או שייגרמו במהלך הטיול במסלול המוצע או אחריו.
  • כל אדם הבוחר לטייל במקטע זה ידאג לבטח את עצמו בביטוח תאונות מתאים הפוטר את עמותת גולני ו/או  מי מחבריה מכל אחריות והכולל סעיף העדר שיבוב נגדה.
  • כל המטייל במקטע זה מצהיר כי עבר בדיקה רפואית בדבר התאמתו לטיול במסלול זה וכי הוא כשיר לטיולים מעין אלה.
  • כל המטייל במקטע זה ידאג לעצמו, לבני משפחתו והנלווים אליו למים ואוכל בכמות מספקת, ציוד נוח להליכה ואמצעי עזרה ראשונה.
  • המידע המופיע כאן בדבר מרחק ההליכה ואופי המסלול הוא בגדר הערכה בלבד.
  • באחריותו המלאה של כל מטייל במקטע זה לוודא את התאמתו וכושרו שלו ושל הנלווים אליו לתוואי ואורך המסלול. 
  •  במקטע זה האחריות השילוחית הינה של הרשות המקומית. הצועדים בסימוני שביל גולני הינם אורחי השביל של הרשות המקומית שבתחום השיפוט שלה הם צועדים על כל מה שמשתמע מההביטים המשפטיים הנובעים מכך.
  • על מנת לקבל מידע מדויק, ניתן לבדוק כל מסלול באינטרנט ולצפות בסרטונים המתייחסים למסלול ההליכה. כמו כן, מומלץ לרכוש ספרות מקצועית ומפות שבהן מופיעים בפירוט המסלולים ודרגות הקושי.

זמן הליכה משוער: כ 8-9 שעות כולל הפסקות.

דרגת קושי: תלויה בכושרו של כל מטייל

הוראות בטחון למקטע זה:

  • במהלך כל המקטע צועדים במקביל לכביש יש לשים לב היטב ולא לעלות על הכביש עצמו.
  • מלבד אותם מקומות בהם מומלץ בתיאור המקטע, אין לסטות מהשביל.

טלפונים לדיווח על מפגעים (24 שעות ביממה)  08-9253321  

מרכז שירותי חירום צומת קליה (הלידו)  02-9409393, מועצה אזורית מגילות ים המלח: 02-9943955

טלפונים חשובים:   משטרת מודיעין: 08-9726444, ביה”ח הדסה עין כרם: 02-6777111/333

אפשרויות חילוץ במסלול:  אפשריות לכל אורכו של המקטע.

אפשרויות לינה באזור: צימרים בחצבה ועידן .

מקומות שכדאי לבקר בהם באזור:

מרפסת עידן

 

 

דילוג לתוכן