מקטע מספר 16: ממצפה אורון לעין-בלודו

המפה באדיבות  OSM

 

נקודת התחלה: מצפה אורון שאול ז”ל, סמוך לאכסניית פוריה, נ.צ.: 252275 / 739192.  נקודת סיום: עין-בלודו, מתחת לכפר חיטים., נ.צ.  247777 / 744697

מפת סימון מספר 3: הגליל התחתון, העמקים והגלבוע. אורך המקטע כ 11 ק”מ.

רקע

מרביתו של מקטע זה, ביער שוויץ הסמוך לעיר טבריה ועד שעוזבים אותו ניתן לראות את נופם המרהיב של הכנרת וסביבתה הפעם מכיוון דרום מערב לצפון מזרח ולצפון ושל החלק הצפוני של עמק הירדן כשמסתכלים דרומה ממסלול ההליכה. לאורך כל מקטע זה מתלכד שבילנו עם שביל ישראל.

תיאור המסלול

מתחילים ממצפה אורון ז”ל (1), חייל גולני שנפל ב”צוק איתן” אותו הזכרנו במקטע הקודם. השביל מוביל אותנו בכיוון צפון מערב כשממזרח לנו הכנרת וממערב בקעת יבנאל בה בולט הישוב הזורעים והשטחים החקלאיים המעובדים סביבו, את הבקעה תוחם במערבה רכס  רכס אדמי שהוא ההמשך הצפון מערבי של רכס יבנאל ונמשך עד גבעת אבני בקירוב. אנחנו מטיילים ממזרח לבקעה זו על המשך רכס פורייה לכיוון אזור רכס ארבל- קרני חיטים. המסלול המתנהל כאן בעליה מתונה, הוא חלק מנוף המכונה לעיתים על ידי גיאולוגים: “מנענעי הפסנתר” הידוע של הגליל המזרחי. חבל ארץ זה מורכב משברים שכיוונם ממזרח למערב , שהם תוצאה של פעילות משנה לפעילותו של השבר הסורי אפריקאי. בין השברים מצויות רמות שעולות צפונה באופן מתון עד שבאזור השבר יש נפילה חריפה. דוגמאות באזור שלנו (מדרום לצפון)  – נחל יששכר ומעליו רמת יששכר, נחל תבור ומעליו רמת יבנאל, נחל יבנאל ומעליו רמת פורייה שמערבית לה בקעת יבנאל בואך רכס ארבל. רמת פורייה שחלק ממסלולנו עובר בה,כמו גם הרמות הסמוכות שהוזכרו הן רמות בזלתיות המשתפלות במתינות כלפי דרום מערב כאשר מקו הרכס שלהן כלפי מזרח או צפון מזרח קיים מדרון תלול. בחלקים המתונים של הרמות נחשפת בעיקר בזלת הכיסוי שהיא תצורת סלע צעירה יחסית שכיסתה אזורים נרחבים בגליל התחתון המזרחי ואזורים נוספים (כגון רמת הגולן) לפני כ 5-3  מליון שנה. במתלולים נחשפים מגוון של סלעי משקע וסלעים וולקניים שבעזרתם ניתן לשחזר חלקית את ההסטוריה הגיאולוגית של האזור. הר ברניקי שעליו נטוע יער שוויץ במסלול שלנו הינו גוש מורם (הורסט) שבתחתיתו נחשפים הסלעים העתיקים ביותר מסוג דולומיט וגיר קשה מתקופת הקרטיקון (145-66 מיליון שנה לאחור) ובמצוקיו העליונים כאמור שכבת בזלת הכיסוי.

ביער שוויץ, מסלול ההליכה נע בין  עצי אקליפטוס, עצי שיטה, חרובים, ברושים ועצי אלה. הם מאפשרים מסלול מוצל ונעים להליכה במרבית ימות השנה. נקודות חן שונות פזורות לאורך המסלול  – למשל זו (2) היא אחת כזו הכוללות גם ספסלים למנוחה, מהן מתאפשרת תצפית מרהיבה לכנרת ולעיר טבריה. כזו ממנה הנוף מהמם. אבל עצים אלה לא נבחרו כלאחר יד. השיפוע של הרכס עליו אנחנו מטיילים לכיוון העיר טבריה הוא חד במיוחד- כ 30 מעלות. על מנת למנוע סחף קרקע וגרימת נזקים בנפש וברכוש היו חייבים להסדיר ניקוז וגם לנטוע עצים שישתרשו בקרקע וימנעו סחף. אמנם על שכבת הקרקע העליונה מצויה בזלת הכיסוי שאינה נסחפת בקלות אך מתחתיה שכבות רכות יותר של חוואר וחרסית. בחורף 1934 ארעה סחיפה והתמוטטות קרקע ו 25 איש נהרגו אז.

בדרכנו צפונה אנו חולפים בסמוך לבית החולים פוריה ואחריו ליד הר מנור. אויר הרים נהדר מקדם את פנינו. באביב ניתן למצוא כאן שיטה מכחילה, מרווה, חרדל, פשתה וקוציץ סורי. מידי פעם נעצור לתצפית. מקום מומלץ כזה מצוי כקילומטר צפונה להר מנור. אנו במרכזו של הר ברניקי. יש כאן ספסל לישיבה וניתן לראות ממנו את טבריה והסביבה. באזור שרידים היסטוריים רבים שכן טבריה וסביבתה יושבו עוד בעת העתיקה ולאורך כל הדורות. אתרי טבריה הקדומה מהתקופה הרומית, הביזנטית והערבית הקדומה מצויים בסיומו של מדרון זה. במורדות המזרחיים לכיוון טבריה נמצאו שרידים לכנסיה מהמאה ה 8 שהוקדשה לברניקי, ביתו של אגריפס הראשון אשר ביחד עם אחיה – אגריפס השני שלטו על יהודה. בתחתית המדרון במקומות שונים מצויים שרידיה של אמת ברניקי הכוללים את בריכות האגירה והתעלה המעידים על קיומה של חקלאות מפותחת. כיום, עיקר השדות החקלאיים מצויים בבקעת יבנאל הממוקמת מערבית לנו. במרבית חלקיו של מקטע זה נצפים שדותיה המעובדים מערבית לנו.  בקעה זו היא חלק ממבנה הגוש הנטוי רכס פוריה. חלקו העליון של הגוש הנטוי — איזור הר פוריה — נושא אופי רמתי , אבל הוא משתפל בתלילות לעבר בקעת יבנאל . חלקו העליון של מדרון זה תלול ואי אפשר לעבדו משום שיפועו החזק . לעומת זאת , בקעת יבנאל רחבת ידיים והיא יורדת באטיות מכיוון צפון מערב אל דרום מזרח . גוש נטוי זה דומה לכל הגושים הנטויים באיזור בכך שגם בו מהווה הבקעה את החלק התחתון של יחידת המבנה , שנתמלא כשכבה עבה מאוד של קרקע . נחל יבנאל הוא המנקז הראשי של גוש נטוי זה . בבקעת יבנאל יורדים פחות משקעים מאשר באיזור שבו היא נמצאת , בשל השפעתה של צניחת האוויר מהר יבנאל והר אדמי אל הבקעה  הפרשי גובה של למעלה מ 300 מטרים , הגורמת להתחממות האוויר ולהפחתת כמות המשקעים . כמות הגשם בבקעה היא פחות מ 400 מילימטרים . זה מחייב שימוש יותר גדול במי השקייה ולמרות זאת גידולים חקלאיים נרחבים מצויים בה. במושב הזורעים למשל מגדלים בעיקר תמרים, מנגו, אבוקדו, פרדסים , זיתים ושטחי פלחה מצומצמים אך זו רק דוגמה למגוון הגידולים החקלאיים באזור.

על מנת להשלים את תמונת הנוף  נתבונן ממקום הליכתנו גם מזרחה, לצידה הרחוק יותר של הכנרת ונבחין הן בישובי דרום הכנרת כמו מעגן והאון והן בישובים צפונה יותר כגון רמות  מעברו הצפוני של נחל סמך היורד לאזור צומת כורסי ומעלה גמלא בהמשך צפונה.
אנו כבר ממש במבואות טבריה עילית, השביל כאן עובר במקביל לכביש מתחת לשכונת  +200 (3). חטיבת גולני נטלה חלק חשוב בשחרור העיר טבריה במלחמת העצמאות. אפשר לקרוא על קרבות החטיבה כאן בפרק המורשת. השביל מחבר אותנו ביציאה מהעיר צפונה (4) לכביש הראשי (77) . הוא עובר את הכביש ומטפס מערבה לכיוון הישוב מצפה. עכשיו מתחילים לראות את שוליו המזרחיים של מצוק ארבל מעל טבריה וככל שנטפס נראה את בקעת ארבל שעליה נספר במקטע הבא. מכאן עד לנקודת הסיום נרד בהדרגה ונימצא בשטח נחות מבחינת הנוף, שלא יאפשר לנו תצפית לכיוון הכנרת אבל במקטע הבא נקבל על כך פיצוי כאשר לאורך מרבית הטיפוס לארבל ובוודאי ממנו ילווה אותנו נוף מרהיב. לאחר כקילומטר השביל פונה בחדות צפונה (5) לכיוון כפר חיטים. קילומטר נוסף ולאחר שנחצה את כביש הגישה לישובים כפר חיטים וארבל (7717) יביא אותנו לעין בלודו (6), מעין הנמצא ממזרח לכפר חיטים. במקום מעין בריכה של 2×2 די רדודה אך מצויים בו מים רק בחורף. באביב, ובמרבית עונות השנה היא די מוסתרת על ידי צמחייה פראית הגדלה באזור. בקיץ הבור יבש המקום שופץ בשנים האחרונות אך לא ניתנה הדעת על ההסתרה על ידי הצמחייה הזו ומרבית החולפים בשביל כלל לא רואים אותה.

כאן מסתיים מקטע זה.

 

מידע כללי להולכים במקטע זה

אחריות המטייל

 

  • כל מי שהצטרף לטיול עושה זאת מרצונו ועל דעתו הבלעדית ולוקח על עצמו באופן מלא אחריות מלאה על כל נזק, לרבות נזקי גוף שיכולים להיגרם או שייגרמו במהלך הטיול במסלול המוצע או אחריו.
  • כל אדם הבוחר לטייל במקטע זה ידאג לבטח את עצמו בביטוח תאונות מתאים הפוטר את עמותת גולני ו/או  מי מחבריה מכל אחריות והכולל סעיף העדר שיבוב נגדה.
  • כל המטייל במקטע זה מצהיר כי עבר בדיקה רפואית בדבר התאמתו לטיול במסלול זה וכי הוא כשיר לטיולים מעין אלה.
  • כל המטייל במקטע זה ידאג לעצמו, לבני משפחתו והנלווים אליו למים ואוכל בכמות מספקת, ציוד נוח להליכה ואמצעי עזרה ראשונה.
  • המידע המופיע כאן בדבר מרחק ההליכה ואופי המסלול הוא בגדר הערכה בלבד.
  • באחריותו המלאה של כל מטייל במקטע זה לוודא את התאמתו וכושרו שלו ושל הנלווים אליו לתוואי ואורך המסלול. 
  •  במקטע זה האחריות השילוחית הינה של הרשות המקומית. הצועדים בסימוני שביל גולני הינם אורחי השביל של הרשות המקומית שבתחום השיפוט שלה הם צועדים על כל מה שמשתמע מההביטים המשפטיים הנובעים מכך.
  • על מנת לקבל מידע מדויק, ניתן לבדוק כל מסלול באינטרנט ולצפות בסרטונים המתייחסים למסלול ההליכה. כמו כן, מומלץ לרכוש ספרות מקצועית ומפות שבהן מופיעים בפירוט המסלולים ודרגות הקושי.

 

הוראות בטחון לקטע זה:

חלקים מהשביל בקטע זה עובר בסמוך לכבישים, יש ללכת בזהירות.

אפשרויות חילוץ:  אפשרי בכל המקטע.

טלפונים לדיווח על מפגעים (24 שעות ביממה):  08-9253321   

טלפונים לחרום: תיאום שטחי אש פיקוד צפון: 04-6979007,  משטרת טבריה,  04-6728444 .

דרגת קושי: תלויה בגילו ובכושרו של המטייל.

אפשרויות לינה באזור:

צימרים באלומות, פורייה כנרת, בתי מלון בטבריה

מקומות השווים ביקור באזור:

  • חצר כנרת
  • אום ג’וני

 

מקומות קדושים: לא לאורך המסלול. בעיר טבריה קיימים מספר אתרי קדושה.

 

דילוג לתוכן