מקטע מספר 90: ממצפה עמרם לעין נטפים

המפה באדיבות OSM

המפה באדיבות OSM

המפה באדיבות OSM

 

נקודת התחלה: דרומית למצפה עמרם נ.צ: 192418/396029. נקודת סיום: עין נטפים, נ.צ: 188138/389981.

אורך המקטע: כ 16 ק”מ. מפת סימון שבילים מספר 20 – הרי אילת

הערה: לנקודות ההתחלה של מקטע זה ניתן להגיע אך ורק ברגל

במקטע זה נטייל בין אזור שולי גבעת עמרם ועד לאזור שבין הר יהואחז להר יורם, דרך נחל וקניון שחורת. האזור כמו בכל המקטעים כאן הוא בעל “נוף בראשית” בן מאות מיליוני שנים והוא כמובן גם מהווה חגיגה לחובבי גיאולוגיה. נוף שנוצר עם סיום יצירת השילד הערבו נובי (קטע יבשתי גדול שהגיע ליציבות מבחינה טקטונית). לאחר סיום פעולת הכוחות הטקטוניים עבר האזור בלייה ניכרת והרכסים שנוצרו תחילה עברו שיטוח. לפני כ 25 מיליון שנה החל להיווצר ים סוף כשהחל להיווצר השבר שבין לוחות ערב ואפריקה. בהמשך, עם יצירת התנועה בין הלוחות ממפרץ אילת צפונה (זו התנועה המכונה טרנספורם ים המלח) נוצר בקע ים המלח וכוחות טקטוניים נמרצים שהם תוצאה של תנועת הטרנספורם והשתפלות השטח הרימו גושים אדירים ויצרו את הרי אילת וקווי השבר הפזורים באזור שבהם אנו רואים היום קניונים מצוקיים אדירים. חלק ניכר ממקטע זה עובר בתוואי קו העתק (שבר) גדול שעובר באזור הר שחורת וממערב להר שלמה. זהו העתק תזוזה אופקי שהוא למעשה הסתעפות של ההעתק הראשי, הלא הוא העתק טרנספורם (בקע) ים המלח. העתק תזוזה אופקי מאופיין בכך ששני גושים נעים זה במקביל לזה בתנועה הנקראת תנועת גזירה או החלקה. העתק טרנספורם ים המלח נוצר כשלוח ערב , הלוח המזרחי מעבר לבקע נע יותר מהר מלוח אפריקה שעליו נמצאת ישראל ותנועתם היא תנועת גזירה אופקית. העתקי (שברי) משנה כמו העתק שחורת – שלמה גם הם העתקי תנועה אופקית. עוד נגיע בהמשך במיוחד במקטע הבא לנחל שלמה ונציין כמה פרטים בהקשר לכך.

נתחיל מקטע זה מדרום למצפה עמרם (1). בכיוון שאנו הולכים בו, דרום מזרח, התוואי מצוי בירידה וכך אנו יורדים את מעלה עמרם השביל שלנו מתלכד עם שביל ישראל ושביל נוסף המסומן כחול. לאחר כ 700 מטר נבחין בשביל מסומן כחול המגיע ממזרח (2). עם השביל הזה ניתן לרדת לנחל עמרם ולעמודי עמרם אבל זה בהזדמנות אחרת. מכאן השביל המסומן כחול שהיה מסומן הופך לשחור כשמתקדמים דרומה. כ 500 מטר בהמשך השביל נבחין בעוד מפגש עם שביל בסימון אדום המגיע גם הוא ממזרח (3) וגם הוא מוביל לכיוון נחל עמרם. נמשיך דרומה, אנו כבר על קו ההעתק שחורת-שלמה שציינתי קודם. המגמה היא עדיין ירידה. כעת ממזרח לנו הר אמיר. זהו רכס הסוגר על בקעת עמרם מדרום. שיאו של הרכס ( נ”ג 443 ) נמצא כ – 500 מ’מדרום למכרה הנחושת הגדול שבדרום בקעת עמרם. כיוונו של הרכס דרום – מערב – צפון – מזרח . אגפו הדרומי – מזרחי יורד בנטייה חריפה כלפי הערבה , תוך יצירת מצלעות ענקיות של גיר . כלפי צפון – מערב – בקעת עמרם – הוא צונח במצוק זקוף ומרשים , שחלקו העליון בנוי מגיר קשה וחלקו התחתון – מסלעי אבן חול מגוונת ולבנה . קו העתק גדול – העתק שחורת – עמרם – מנתק את הר אמיר מן המצוק הסוגר על בקעת עמרם ממערב . מפסגת הר אמיר יש תצפית מרהיבה אל הערבה , הרי אילת והרי אדום . ממש ממזרח לנו נמצא קטע מצוקי מרהיב בעוד שממערב לשביל מצוי מרווח מתון בין אזור השביל לרכסים. כקילומטר וחצי מנקודה 3 נבחין מזרחית לנו בעמודים זקופים, אלה עמודי מירב לזכרה של מדריכה במדרשת אל ארצי באילת. גם הם עשויים אבן חול בדומה לעמודי עמרם שעוצבו בידי מים וכוחות הבלייה לאורך שנים. כקילומטר וחצי בהמשך שביל בסימון אדום מזרח-מערב חוצה את השביל שלנו. כ 700 מטר בהמשך נגיע למפגש עם שביל בסימון ירוק (4) שכיוונו מזרח מערב . נפנה מערבה. השביל שלנו ממשיך להתלכד עם שביל ישראל ועם השביל המסומן ירוק. אנו בעצם בכניסה לקניון שחורת. הקניון הוא חלק מקו השבר שהוזכר קודם ואורכו כ 1200 מטר. הוא עובר בין קירות של סלעי יסוד: סלעי גרניט וסלעים מותמרים שצבעם כהה ומכאן מקור שמו. לאחר כמה מאות מטרים נעבור סמוך לכמה גבי מים. בשנים ברוכות גשמים יש בהם מים גם באביב אך בשנים שחונות הם יבשים אפילו בחורף.  הקניון יפהפה ובהמשך נתגבר על טיפוס במפל שגובהו 3 מטר וכ 800 מטר אחריו בהמשך נצא מהקניון ונגיע למפגש שבילים (5) עם השביל בסימון אדום שחצה את מסלולנו קודם לכן. מנקודה זו השביל שלנו יוסיף להתלכד עם שביל ישראל והשביל המסומן ירוק ימשיך לכיוון תמילת שחורת המצויה כ 800 מטר מערבית לכאן. לשם כך צריך לרדת מהשביל ולשוב לאחר מכן אם מישהו מעוניין. התמילה היא מאגר מים תת קרקעי המכוסה בשכבת חלוקים ובתמילת שחורת סימן ההיכר הם הדקלים הגדלים במקום. בשנים האחרונות שהיו שחונות המאגר יבש.

נמשיך עם השביל דרומה. נתיבנו ממשיך בקו שבר כשממזרח נחשפים סלעי גרניט של רכס רודד וממערב הגוש הגירי הנטוי של הר שחורת. בניגוד לקניון שחורת, המסלע בהר שחורת הוא גירי. כקילומטר וחצי מהנקודה הקודמת נזהה הסתעפות מערבה לכיוון הר שחורת. נטייל שם בהזדמנות אחרת. בערך באותה נקודה אך בצד השני של השביל יש תצפית נהדרת לכיוון מפרץ אילת, הרי אדום והערבה. בהמשך, כ 800 מטר דרומה על השביל  יש נקודת כניסה ל”גיא האבוד” . מומלץ לסטות לשעה קלה , מדובר על 7 דקות לכל כיוון בלבד. הגיא האבוד הוא קניון קצר ויפהפה בין אבני חול שמכילים תחמוצת ולכן קיבלו את צבען האדום. לאחר סיור בו נשוב לשביל. כמה עשרו מטרים דרומה נזהה את השביל הכחול שוב ובנקודה זו גם ניתן להיכנס ולצאת אל הגיא האבוד. אל השביל שלנו מצטרף כעת השביל המסומן כחול המגיע מדרום מזרח ומשנה כיוון לדרום מערב עם השביל שלנו ושביל ישראל. כקילומטר וחצי בהמשך השביל נגיע לפיצול שבילים הנמצא סמוך מאד לערוץ נחל רודד. זהו נחל לא גדול , אך רחב ומתון – מן המפורסמים בנחלי הרי אילת – ובו קטע יפה של קניון גרניט . יש המכנים את נחל רודד בטעות ואדי א – רדאדי , אך זהו שמו הערבי של נחל נטפים. ראשיתו של נחל רודד בבקעה מוארכת ורחבה , בקעת רודד. בקעה זו התפתחה לאורך העתק שלמה – עמרם . אגפה המזרחי בנוי גרניט , והמערבי – סלעי גיר . סמוך לראשו של נחל רודד נמצאת חרבת בודדה . אפיק נחל רודד חוצה את הבקעה לאורך כ – 2 ק”מ , וב”ברך רודד ” הוא פונה בזווית של 90 מזרחה ונכנס אל תוך רכס הגרניט המכונה “מסיב רודד” או “גוש רודד”. למרגלות הר ידידיה, החולש על קניון רודד מדרום , נמצא האתר של ואדי א – טואחין . בהמשך רודד עם נחל נטפים . למרות שנחל נטפים גדול מנחל רודד , נקרא הקטע הממשיך מהמפגש עד לערבה נחל רודד . זהו קטע של אפיק רחב ושטוח באורך כ – 4 ק”מ , התחום בין מדרגות סחף קדומות . נחל רודד חוצה את כביש הערבה סמוך לקיבוץ אילות , מצפון לו . לאורך הנחל יש דרך עפר שחלקה עביר לכל סוגי הרכב . הדרך מגיעה מכביש הערבה עד” ברך רודד”. 
נמשיך עם השביל. הסימון הכחול ימשיך לחרבת בודדה מקום זה מכונה בפי המטיילים “העיר האבודה”. כאן נחשפו שרידים מן התקופה הביזנטית , ובהם מחצבה גדולה , שישה מבנים – שאחד מהם שימש תא תפילה ובו צלבים – כתובות ביוונית ואוסטרקונים . לדעת החופרים נחצבו כאן לוחות קירוי לכיסוי גגות באילה הביזנטית – היא עקבה . אנו נמשיך דרומה. שביל בסימון שחור ימשיך אתנו כעת במקום השביל בסימון כחול. קצת יותר מקילומטר מהפנייה לחרבת בודדה נגיע למפגש עם שביל ירוק (6) שכיוונו מזרח מערב. זה מוביל לנחל בת שבע ונחל נטפים. בקטע שלו על נחל נטפים נצעד במקטע הבא. מכאן ועד סוף המקטע השביל הירוק יתלכד עם שביל ישראל ועם השביל שלנו. נצעד מערבה. לאחר כ600 מטר נבחין בשביל בסימון אדום המגיע מכיוון הר שלמה (7). שביל זה הולך על השבר שחורת -שלמה שהוזכר קודם ואנו נמשיך מערבה בנחל נטפים. אנו צועדים כעת אל הקטע היפה של הנחל. לאחר כקילומטר וחצי נגיע לקטע בו מתחתר הנחל אל תוך תשתית גירית ויוצר קטע של מעוק נהדר ובו מכתשות ומפלים. נזהה כאן סולמות (8) שהוצבו לטובת המטיילים. עוד כקילומטר וחצי עם השביל והנחל מערבה ונגיע לעין-נטפים (9). כאן, הנחל צונח במפל גבוה אל קרקס (עמק) המצוקים היפה של עין נטפים. זהו מעין שכבה טיפוסי הנובע בבסיסו של מפל גבוה (כ – 50 מ’) באפיק נחל נטפים העילי. עין נטפים הוא מקור המים האיתן היחידי באזור הרי אילת . בערבית הוא נקרא עין אלקטר (“מעיין הטפטוף”) . מי המעיין נובעים בקו המגע שבין שכבת חרסית הנחשפת בבסיס המפל לבין גיר אקויפרי הנחשף מעליה . המים ראויים לשתייה , וכבר בתקופת המנדט הבריטי נבנתה כאן שוקת אבן לאגירת מי הנביעה ( כ – 20 ליטר בשעה ) , אך זו נהרסה בשיטפונות שבנחל . באמצע שנות ה – 60 של המאה ה – 20 נבנתה השוקת מחדש , ביוזמת מדריכי בית ספר שדה אילת , והיא אוגרת כיום את מי המעיין . בהיותו מקור מים טבעי יחידי באזור , המעיין מושך אליו בעלי חיים לא מעטים : עדרי יעלים , להקות של שפן סלעים ועופות רבים . אזור המעיין בנחל נטפים הוא קרקס סחיפה , המכותר במצוקים ובמפלים משלושה עברים . הוא פתוח רק מזרחה , כלפי המשך ירידתו של הנחל אל הערבה . 

כאן מסתיים מקטע זה.

 

מידע כללי להולכים במקטע זה

אחריות המטייל

  • כל מי שהצטרף לטיול עושה זאת מרצונו ועל דעתו הבלעדית ולוקח על עצמו באופן מלא אחריות מלאה על כל נזק, לרבות נזקי גוף שיכולים להיגרם או שייגרמו במהלך הטיול במסלול המוצע או אחריו.
  • כל אדם הבוחר לטייל במקטע זה ידאג לבטח את עצמו בביטוח תאונות מתאים הפוטר את עמותת גולני ו/או  מי מחבריה מכל אחריות והכולל סעיף העדר שיבוב נגדה.
  • כל המטייל במקטע זה מצהיר כי עבר בדיקה רפואית בדבר התאמתו לטיול במסלול זה וכי הוא כשיר לטיולים מעין אלה.
  • כל המטייל במקטע זה ידאג לעצמו, לבני משפחתו והנלווים אליו למים ואוכל בכמות מספקת, ציוד נוח להליכה ואמצעי עזרה ראשונה.
  • המידע המופיע כאן בדבר מרחק ההליכה ואופי המסלול הוא בגדר הערכה בלבד.
  • באחריותו המלאה של כל מטייל במקטע זה לוודא את התאמתו וכושרו שלו ושל הנלווים אליו לתוואי ואורך המסלול. 
  •  במקטע זה האחריות השילוחית הינה של הרשות המקומית. הצועדים בסימוני שביל גולני הינם אורחי השביל של הרשות המקומית שבתחום השיפוט שלה הם צועדים על כל מה שמשתמע מההביטים המשפטיים הנובעים מכך.
  • על מנת לקבל מידע מדויק, ניתן לבדוק כל מסלול באינטרנט ולצפות בסרטונים המתייחסים למסלול ההליכה. כמו כן, מומלץ לרכוש ספרות מקצועית ומפות שבהן מופיעים בפירוט המסלולים ודרגות הקושי.

זמן הליכה משוער: כ 10 שעות כולל הפסקות.

דרגת קושי: תלויה בכושרו של כל מטייל

הוראות בטחון למקטע זה:

  • אין לרדת מהשביל המסומן אלא בצורך חניה בצל עץ הצמוד לשביל
  • יש לשים לב להליכה במקומות מסוכנים כמו שפת המצוק בקרבת הר ברך ודומיהם
  • יש לשים לב לדרדרת אבנים במקומות מסוימים במסלול.
  • יש להצטייד ב 3 ליטר מים לאדם לפחות ! מומלץ 4.5 ליטר

טלפונים לדיווח על מפגעים (24 שעות ביממה)  08-9253321  

באופן כללי: משטרה 100, מד”א 101, מכבי אש 10

דילוג לתוכן