מקטע מספר 88: מהפנייה למעלה ברך עד באר אורה

המפה באדיבות OSM

המפה באדיבות OSM

המפה באדיבות OSM

 

נקודת התחלה: מפגש עם שביל בסימון שחור היורד מהר ברך, מערבית למעלה ברך, נ.צ. :  191545 / 408837. נקודת סיום: מערב באר אורה,

נ.צ.: 197768 / 402467  אורך המקטע: כ 15 ק”מ. מפת סימון שבילים מספר 20 – הרי אילת

הערה: לנקודת ההתחלה של מקטע זה ניתן להגיע אך ורק ברגל או בעזרת רכב בעל הנעה קדמית.

במקטע זה אנו הולכים על סלעי משקע ימיים גיר (תצורת גרופית) ודולומיט מתקופת הקנומן (97-92 מיליון שנה לאחור) וגם על שולי סלעי משקע יבשתי – אבן חול נובית מתקופת היורא (190 – 136 מיליון שנה לאחור) וגם שכבות חרסית (תצורת אורה בסביבות נחל רחם) אבל רצועות סלעים אלה אלה הם רק חלק מהתבנית הגיאולוגית המרתקת של האזור. אנו עוברים במהלך מסלול המקטע מדרום להר עתק ולהר גדנע הסוככים על בקעת תמנע מצפון, בה נחשפו סלעים מגמתיים ומותמרים המשתייכים לשילד הערבו-נובי שמהותו הוסברה במקטע הקודם. שילוב סוגי מסלע קשים כגון גרניט וצפחה מחד, וסלעי גיר חרסית וחוואר מאידך, איפשר את היווצרות הנוף המרתק שעוצב על ידי טקטוניקת בקע ים המלח ותהליכים סחיפתיים של סוגי הסלעים שהם פחות עמידים לבלייה.

נתחיל ממפגש השביל שלנו עם שביל בסימון שחור (1) המגיע לשביל שלנו מכיוון מעלה ברך. השביל מתלכד במרבית המקטע עם שביל בסימון אדום. נלך אתו דרום מזרחה בירידה מתונה. הר בשמת ממערב לנו והר עתק ממזרח. הנוף המרהיב, הוא המשכו של הנוף מהמקטע הקודם באזור הר ברך. לאחר כ 2 ק”מ נעבור בין נקודת גובה 731 (ממזרח) לנקודת גובה 788 (ממערב). לאחר מעבר זה ננוע לאורך ערוץ שיתחבר בהמשך לנחל גדנע. נוף המסלול נעשה יותר ויותר מרתק כשהמסלול מתקדם לכיוון קטע קניוני שבין רכס עתק לרכס שממערב. ניכנס אל הקטע הזה לאחר כ 1.7 ק”מ כשנגיע לתצפית ראש מעלה גדנע (2). הנוף מכאן לבקעת תמנע במזרח ולכיוון צפון מזרח מרהיב ביותר. מכאן מתחיל קטע קניוני ממש ואנו הולכים בו בירידה שעשויה לעיתים להיות קשה מהעלייה בכיוון ההפוך, מומלץ ללכת לאט ולשים לב. שלושת הקילומטרים הבאים נקראים מעלה תמנע. זהו שביל העולה מערוץ נחל גדנ”ע אל שפתה הדרומית – מערבית של בקעת תמנע . ראשיתו של השביל בשפך נחל גדנ”ע אל נחל רחם, ומכאן הוא עולה תחילה כ – 3 ק”מ עם אפיקו של נחל גדנ”ע . בקירות הנחל , הבנויים בחלקם התחתון אבן חול נובית , מוטבעים סימני חריתה שונים . בהמשך נפרד השביל , שסימונו אדום , מאפיק נחל גדנ”ע ומטפס על גבי מצלעות גיר נטויות , ולאחר כקילומטר אחד הוא מגיע לנקודה הסמוכה לשפת המצוק הסוגר על בקעת תמנע . מכאן נראית בקעת תמנע כולה . 

נמשיך לרדת עם השביל. בהמשך, למעלה מ 3 ק”מ אחרי ראש מעלה בו עצרנו לתצפית נגיע לשטח מעט יותר פתוח (3) לאחר 2 עיקולים של השביל מזרחה ודרומה. ננסה למצוא קצת צל בדופן אחד הקירות סביב הערוץ להפסקה. בהמשך נחצה שביל ברור לא מסומן וניצמד לערוץ נחל גדנע לקטע מסוים, ולאחר מכן נתרחק ממנו באזור בו הופכת קרקע הערוץ במקום רחב להיות חרסיתית. כעת נלך הלאה עם ערוץ הנחל. באזור נקודת גובה 204 (כ 2 ק”מ בהמשך)

מתמזג נחל גדנע לנחל רחם. הרכס בצד המזרחי של נחל רחם הרחב כאן הוא בעצם גרבן – אזור שהתרומם כתוצאה מהעתק (שבר) בשולי נחל רחם כתוצאה מפעולת כוחות טקטוניים שמקורם בבקע. נחל רחם הוא מן היפים בנחלים שבהרי אילת . שמו הערבי הוא ואדי א – רחמה אורכו של נחל רחם כ – 17 ק”מ , ועם יובלו הראשי , נחל עתק , הוא בעל אגן הניקוז הגדול ביותר בנחלי הרי אילת . ראשיתו במורדות הדרומיים של הר עוזיהו , ומכאן הוא יורד מזרחה בעמק תלול ורדוד שלאורכו מעט עצי שטה . לאחר כ – 3 ק”מ פונה הנחל בחדות צפונה ועובר ממערב למצפה עמרם . באפיק הנחל נמצאת קבוצת דקלים ועצי שטה – דקלי רחם , ולידה ת’מילה – מקור מים עיליים – הנקראת ת’מילת רחם . מקור המים הוא במי תהום המחלחלים בחצץ הנחל , ונחשפים כאן בשל קו העתק החוצה את הנחל לרוחבו . לכאן מגיעים יעלים להרוות את צימאונם , והם בוטשים בקרקע כדי לחשוף את המים . ליד ת’מילת רחם יש הסתעפות של 3 שבילים : שביל העולה למצפה עמרם, שביל הממשיך במורד נחל רחם ושביל העולה מערבה , אל הר עוזיהו . במרחק כמה מאות מטרים מצפון לת’מילת רחם ודקלי רחם נמצאים גבי רחם . הגבים נוצרו בנקיק סלע מפותח בקרקעיתו הסלעית של הנחל . בנחל יש מכתשות גדולות – הגדולה שבהן קוטרה 5 מ ‘ – ומפל בגובה 1.5 מ’. מעט מצפון לגבי רחם , במורד הנחל , יש קטע קניוני מרשים שגובה קירותיו 30 – 40 מ’ובקרקעיתו יש מפולות סלע אדירות . בהמשך נפגש נחל רחם עם יובלו החשוב – נחל שני – המגיע מהר שני . מכאן ואילך מתרחב עמק הנחל בשיעור ניכר והופך למעין מרזב ענק בנוף . בקטע זה חתור אפיק הנחל בקרקעית קער רחב – קער רחם , ומשני עבריו מתגלות שכבות הגיר הנטויות של הקער . ממקום שבו נשפך נחל עתק לנחל רחם ממשיך הנחל צפונה באפיק שרוחבו כ – 400 מ’ ופזורים בו שיחים ענקיים של צלף סחוסי . במרחק של 1.5 ק”מ מצפון לבאר אורה פונה הנחל מזרחה ויוצא במניפת סחף ענקית לעבר הערבה הדרומית . תוך כדי הליכה בערוץ הנחל סמוך לנקודת גובה 204 נבחין ברכס מעבר לו בכיוון מזרח. זהו גרבן (אזור שהוגבה עקב שבר) שנוצר משבר רחם שנוצר כתוצאה מפעולת כוחות טקטוניים מכיוון הבקע. בגרבן נחשפים סלעי התצורות ציחור (קירטון), מנוחה (קירטון) ומישאש (צור) , ומחוץ לגרבן סלעי תצורת גרופית (גיר). לאחר שנחצה את נחל רחם מזרחה , מזרחית לנקודת גובה 206 נגיע למפגש עם שביל אדום נוסף המגיע מדרום. השביל שלנו ממשיך מזרחה ולאחר כ 100 מטר נגיע למפגש עם שביל ישראל (4). כ 100 מטר מזרחה בהמשך השביל נגיע ונעצור לתצפית ב”תצפית אורה” (5). המראה מרהיב והזמן המומלץ לשהות בה הוא זמן אחר הצהרים. כעת השביל שלנו מצוי שלנו מצוי על גבי שביל ברור שאינו מסומן. כ 200 מטר מזרחה נעבור במקום המהווה תצפית יפה על נחל רחם (6). לאחר 200 מטר נוספים עם השביל התוואי הופך לצר למדי (7) מה שמקשה ומחייב זהירות מכלי רכב אך אינו מהווה בעיה למטיילים רגליים. לאחר מעבר זה השביל ממשיך דרומה על גבי שביל לא מסומן פחות רחב מהשביל שעליו היינו קודם לכן. כקילומטר משם בהמשך השביל נעבור ליד שרידי מחנה הגדנע הנטוש שעל שמו קרוי גם הנחל שהלכנו בו קודם לכן. לאחר מבצע עובדה, פעל במקום כח של חיל ההנדסה ששיקם כאן באר ישנה שהיוותה את מקור המים הראשון של אילת. ב 1950 הוקם כאן מחנה גדנע שבו העבירו סדנאות ומחנות לנוער בנושאי ציונות ושדאות כהכנה לצבא. בשנות ה 90 פורק המחנה.

נמשיך עם השביל עוד כמה מאות מטרים עד לחיבור עם הקצה המערבי של כביש סלול המגיע מבאר אורה (8).

כאן מסתיים מקטע זה.

מידע כללי להולכים במקטע זה

אחריות המטייל

  • כל מי שהצטרף לטיול עושה זאת מרצונו ועל דעתו הבלעדית ולוקח על עצמו באופן מלא אחריות מלאה על כל נזק, לרבות נזקי גוף שיכולים להיגרם או שייגרמו במהלך הטיול במסלול המוצע או אחריו.
  • כל אדם הבוחר לטייל במקטע זה ידאג לבטח את עצמו בביטוח תאונות מתאים הפוטר את עמותת גולני ו/או  מי מחבריה מכל אחריות והכולל סעיף העדר שיבוב נגדה.
  • כל המטייל במקטע זה מצהיר כי עבר בדיקה רפואית בדבר התאמתו לטיול במסלול זה וכי הוא כשיר לטיולים מעין אלה.
  • כל המטייל במקטע זה ידאג לעצמו, לבני משפחתו והנלווים אליו למים ואוכל בכמות מספקת, ציוד נוח להליכה ואמצעי עזרה ראשונה.
  • המידע המופיע כאן בדבר מרחק ההליכה ואופי המסלול הוא בגדר הערכה בלבד.
  • באחריותו המלאה של כל מטייל במקטע זה לוודא את התאמתו וכושרו שלו ושל הנלווים אליו לתוואי ואורך המסלול. 
  •  במקטע זה האחריות השילוחית הינה של הרשות המקומית. הצועדים בסימוני שביל גולני הינם אורחי השביל של הרשות המקומית שבתחום השיפוט שלה הם צועדים על כל מה שמשתמע מההביטים המשפטיים הנובעים מכך.
  • על מנת לקבל מידע מדויק, ניתן לבדוק כל מסלול באינטרנט ולצפות בסרטונים המתייחסים למסלול ההליכה. כמו כן, מומלץ לרכוש ספרות מקצועית ומפות שבהן מופיעים בפירוט המסלולים ודרגות הקושי.

זמן הליכה משוער: כ 10 שעות כולל הפסקות.

דרגת קושי: תלויה בכושרו של כל מטייל

הוראות בטחון למקטע זה:

  • אין לרדת מהשביל המסומן אלא בצורך חניה בצל עץ הצמוד לשביל
  • יש לשים לב להליכה במקומות מסוכנים כמו שפת המצוק בקרבת הר ברך ודומיהם
  • יש לשים לב לדרדרת אבנים במקומות מסוימים במסלול.
  • יש להצטייד לפחות ב 3 ליטר מים לאדם ! מומלץ 4.5 ליטר

טלפונים לדיווח על מפגעים (24 שעות ביממה)  08-9253321  

באופן כללי: משטרה 100, מד”א 101, מכבי אש 102

טלפונים חשובים:   08-6580144 , משטרת אילת 08-6362444

מפקדת צה”ל בערבה : 08-6593203/7/11

אפשרויות חילוץ במסלול:  אפשריות לכל אורכו של המקטע  בעזרת רכב בעל הנעה קדמית בלבד.

אפשרויות לינה באזור:  חדרי ארוח ביטבתה , לינה באילת או בשטח.

מקומות שכדאי לבקר בהם באזור:

 

  • נחל עתק, גבי עתק
  • צוקי תמנע ובקעת תמנע, נחל אלכסון , הר אמיר.

 

 

 

דילוג לתוכן