מקטע מספר 81: ממרגלות תלם עשת לבאר מנוחה

המפה באדיבות OSM

המפה באדיבות OSM

 

נקודת התחלה: מסעף עשת , נ.צ:   213216/473523 . נקודת סיום: סמוך לכניסה לבאר מנוחה על שפת כביש 90, נ.צ: 212945/468616

אורך המקטע: 13 ק”מ. מפת סימון שבילים מספר 17: הערבה התיכונה ומזרח הנגב

מקטע זה מתחיל במסעף תלם עשת (1)  כלומר – צומת שבילים : השביל שלנו הפונה מזרחה ומתלכד עם שביל בסימון כחול, השביל שלנו שמגיע מצפון יחד עם שביל ישראל ושביל בסימון אדום המטפס על רבדות עשת לכיוון כיפת עשת. נקודת ההתחלה מצויה למרגלות הרכס הקרוי רבדות עשת שהוא החלק המזרחי של קמר גדול ומיוחד שמשתרע לאורך הקו צניפים – הר עשת – רכס מנוחה, המחלק את האזור לשני אגנים: האגם הדרום מזרחי – אגן חיון המצטיין בשלוחותיו הקרטוניות הבוהקות ,מרוחק מאתנו והאגן הצפוני שאנו מטיילים בשוליו במקטע זה, הוא למעשה נחל פארן ורמת ברק שמצפון לו. נחל פארן עובר על קו העתק רוחב גדול שתחילתו בערבה במזרח וסופו בסיני במערב. העתק זה אחראי ליצירת בקעת פארן שהתמלאה בחול אדום ובקונגלומרטים מתקופת הניאוגן. רבדות עשת הן חלק ממבנה של קווי רכס הנטוי ממזרח למערב ומכיפת עשת שעליו יש תצפית מרהיבה סביב. השם עשת בא מחוזקו של המסלע כאן ומהצליל המתכתי שנשמע כשמקישים באבני המקום זו על זו (עשת במקרא היא מתכת מעובדת מברזל מחושל). זהו מבנה גיאולוגי עתיק, שאבני הגיר שלו עברו תהליך חימום, ולתוכן הסתננו תחמוצות מתכתיות המקנות לסלע את צבעו הכהה את חוסנו ואת הצלילים המתכתיים של האבנים. קמר צניפים –עשת אינו בולט כמו קמרי הנגב הצפוני אבל הוא בא לידי ביטוי מרשים

מבחינה מורפולוגית באזור הר צניפים שם הוא יוצר מתלול כפיפה גדול מראש הרכס לנחל צניפים. גם בחלקו הצפון מזרחי, באזור רכס מנוחה שאנו עוברים בשוליו קמר זה מרשים, שם מעוצבים מורדות הרכסים התלולים. במיוחד יש לציין את קצהו הצפוני – מזרחי של הקמר הזה – כפת עשת . זוהי כפת קמר סימטרית שבראשה ניכרים סימנים להתפתחותו של מכתש , בדומה להר בתור .  בהזדמנות מומלץ לעלות עם השביל האדום העולה על רכס רבדות עשת לשלוחת סכין יפהפייה שממנה תצפית נהדרת על הרי אדום וכן מבט נהדר על אגן נחל פארן.

ננוע עם השביל מזרחה ונטפס מעט. השביל מתלכד כעת עם שביל בסימון כחול ולאחר כקילומטר נגיע למפגש שבילים (2) , פיצול עם כחול ואדום. אם עוזבים לרגע את השביל יורדים ועולים חזרה צפונה כמה עשרות מטרים מגיעים לשלוחת סכין יפהפייה ממנה רואים קטע של שלוחה עשיר בבולבוסי צור. כ 600 מטר בהמשך השביל נגיע לפאתי מושב פארן ולמפגש השביל שלנו עם מסעף שבילים (3) ירוק אדום.  המושב הוקם ב 1971 וממוקם כ 100 ק”מ צפונית לאילת. ממולו בממלכת ירדן ממוקמת העיר הנבטית הקדומה פטרה. בשנות החמישים, נעשו ניסיונות שונים על ידי מטיילים צעירים להגיע לפטרה דרך אזור ורובם הסתיימו במות המטיילים. אכן בהמשך נראה אנדרטה, מטעי המושב הירוקים בולטים בשטח החום וגם המטייל בירדן על הרכסים של הרי אדום מבחין בהם ללא קושי. מכאן נמשיך עם השביל מזרחה ונגיע לכביש 90 לאחר קרוב ל 2 ק”מ שבחלקם ננוע גם לאורך כביש הכניסה למושב (4) .  חזרנו שוב לתוואי שדרכו עברו כוחות חטיבת גולני במלחמת השחרור בדרכם לכיבוש הערבה ואילת.

השביל פונה דרומה, כמה מאות מטרים בצמוד לכביש 90 מצדו המזרחי בסמוך לחממות של פארן שנמצאות בין הכביש לנחל ערבה שאחריו הגבול עם ירדן. בקצה הדרומי של החממות השביל פונה מזרחה למרגלות הקצה הצפוני של גבעות קדם. גבעות אלה שנלך למרגלותיהן בצד המזרחי עוד קרוב ל 6 ק”מ, הן המשך רכס רבדות עשת לכיוון דרום מזרח. נחל שברים מפריד בינן לבין הרכס המרכזי ובתוואי הנח שלו באזור זה עובר הכביש. כקילומטר וחצי ממעבר הכביש נגיע לשלוחה שעליה ניצבת האנדרטה לזכר ההולכים לפטרה שהוזכרה קודם (5). היא ממוקמת כ 100 מטרים מערבית לשביל, מומלץ לסטות מהשביל ולעלות אליה לתצפית. זוהי גם נקודה טובה למנוחה בהיותה מוצלת ויש בה ספסלי ישיבה.

נמשיך עם השביל דרומה. כעת הוא עובר בערוץ נחל ערבה. לאחר מעט יותר מקילומטר נגיע לנקודה בה ניתן לראות ממזרח את הקצה הצפוני של מאגר עשת (6). זה מאגר שמתמלא בחורף ונשארים בו מים עד לתחילת הקיץ ויש שנים שאפילו יותר מכך. המעוניינים יכולים לסטות כ 150 מטר על שביל נח לא מסומן החוצה את השביל שלנו להגיע למאגר. משם, השביל ממשיך לכיוון דרום מערב ובשלב מסוים משנה כיוון לדרום מזרח כשהוא מתקרב מאד למאגר. ניתן גם לטבול במאגר הזה ובחודשי האביב זה אפילו מומלץ לשם ריענון. כשהשביל חוזר ומשנה את כיוון לדרום מערב, הוא מתחיל לעלות על שלוחת מצוק ולאחר כ 400 מטר מזהים את הקצה הדרומי של מאגר המים (7). מכאן מהשביל ממשיך באותה מגמה (דרום מערב) ולאחר כ 1.8 קילומטר מסתיים רכס גבעות קדם. אנו מתרחקים יותר ויותר מנחל ערבה ומתקרבים באיטיות לכביש 90. ממערב לו, מזהים את המתלולים המרשימים של רכס מנוחה, המצויות בקצה המזרחי של שמורת עשוש. לבסוף, השביל מתקרב לכביש ובמרחק קטן ממנו , עובר מתחת לקו מתח גבוה הבנוי במקביל לכביש. מקודה זו, כ 700 מטרים נוספים בצמוד לכביש יביאו אותנו לסיום המקטע (8) בכניסה לבאר מנוחה. זו ממוקמת בשיפוליה של גבעת מנוחה ,או בשמה הערבי ביר אל מליחה ,שהפיקה מים טובים לשתייה, שבה השתמשו בני השבט הבדואי שגרו באזור. בנקודת הנביעה הקימו סוללי כביש הערבה המשמש אותנו כיום את מחנה העבודה של הסוללים.

באר מנוחה שימשה כתחנת מעבר על דרך הבשמים של שבט הנבטים למסחר הן עם אפריקה והן עם תורכיה, עד היום ניתן לראות שרידים מימי הנבטים שחיו כאן בעבר, על הגבעה הסמוכה שרידי המצד הנבטי מהמאה הראשונה, מבנה מלבני מחולק לחדרים ולידו שרידי מגדל השמירה בן שלושת החדרים. החלק ההרואי מסיפורי נקודת היציאה בעבר בשנות החמישים לכוון פטרה ,נוגעים לבני הנוער ההרפתקנים שניסו בסתר את מזלם להגיע לפטרה , מהאזור הזה ממש. אחד מהאנשים שהצליחו במסע היה שמעון רמון (כושי) .

כאן מסתיים מקטע זה.

 

מידע כללי להולכים במקטע זה

אחריות המטייל

  • כל מי שהצטרף לטיול עושה זאת מרצונו ועל דעתו הבלעדית ולוקח על עצמו באופן מלא אחריות מלאה על כל נזק, לרבות נזקי גוף שיכולים להיגרם או שייגרמו במהלך הטיול במסלול המוצע או אחריו.
  • כל אדם הבוחר לטייל במקטע זה ידאג לבטח את עצמו בביטוח תאונות מתאים הפוטר את עמותת גולני ו/או  מי מחבריה מכל אחריות והכולל סעיף העדר שיבוב נגדה.
  • כל המטייל במקטע זה מצהיר כי עבר בדיקה רפואית בדבר התאמתו לטיול במסלול זה וכי הוא כשיר לטיולים מעין אלה.
  • כל המטייל במקטע זה ידאג לעצמו, לבני משפחתו והנלווים אליו למים ואוכל בכמות מספקת, ציוד נוח להליכה ואמצעי עזרה ראשונה.
  • המידע המופיע כאן בדבר מרחק ההליכה ואופי המסלול הוא בגדר הערכה בלבד.
  • באחריותו המלאה של כל מטייל במקטע זה לוודא את התאמתו וכושרו שלו ושל הנלווים אליו לתוואי ואורך המסלול. 
  •  במקטע זה האחריות השילוחית הינה של הרשות המקומית. הצועדים בסימוני שביל גולני הינם אורחי השביל של הרשות המקומית שבתחום השיפוט שלה הם צועדים על כל מה שמשתמע מההביטים המשפטיים הנובעים מכך.
  • על מנת לקבל מידע מדויק, ניתן לבדוק כל מסלול באינטרנט ולצפות בסרטונים המתייחסים למסלול ההליכה. כמו כן, מומלץ לרכוש ספרות מקצועית ומפות שבהן מופיעים בפירוט המסלולים ודרגות הקושי.

זמן הליכה משוער: כ 8 שעות כולל הפסקות.

דרגת קושי: תלויה בכושרו של כל מטייל

הוראות בטחון למקטע זה:

  • זהירות נדרשת בקטעי “סכין” על שפת המצוק באזור גבעות קדם.
  • הכניסה לטבילה במאגר עשת ליודעי שחייה בלבד !

טלפונים לדיווח על מפגעים (24 שעות ביממה)  08-9253321  

באופן כללי: משטרה 100, מד”א 101, מכבי אש 102

טלפונים חשובים:   08-6580144 , משטרת מצפה רמון 08-6588444

מפקדת צה”ל בערבה : 08-6593203/7/11

אפשרויות חילוץ במסלול:  אפשריות לכל אורכו של המקטע  בעזרת רכב בעל הנעה קדמית.

אפשרויות לינה באזור:  בפארן .

מקומות שכדאי לבקר בהם באזור:

 

  • רכס רבדות עשת, כיפת עשת
  • נחל ברק , קניון ורדית

 

 

 

 

 

 

 

 

דילוג לתוכן